31.3.08

Del bon ús del Dret


Una dita anglosaxona diu que "hard cases make bad law", és a dir que els casos difícils produeixen mal dret. No puc estar més d'acord amb aquesta pragmàtica aproximació a la qüestió.

Quan es presenta un cas difícil, que a més mou la justa indignació de la gent, com és el cas de la desgraciada mort de la nena Mari Luz Cortés, hi ha massa temptacions de fer mal dret. La resposta espontània i en calent és la pitjor de totes. Les modificacions legals que es fan a corre-cuita no acostumen a ser bones i, a més, cauen sempre pel costat de la restricció dels drets i l'augment exacerbat de les penes ja previstes per a determinats delictes especialment odiosos.

No es tracta d'instaurar la cadena perpètua - difícilment constitucional - ni de preveure penes llarguíssimes per als pedòfils, tal com s'ha apressat a dir el PP, sempre disposat a augmentar penes i a explotar les raonables pors de la gent.

Es tracta de complir adequadament i ordenada el dret que ja existeix. Es tracta de que els jutges i demès personal al servei de l'administració de la Justícia siguin treballadors, diligents i apliquin el dret tenint present que la seva finalitat és la protecció dels drets de les persones, i especialment de les víctimes.

Cal també, és clar, pensar si s'han de perfeccionar els mecanismes jurídics d'informació judicial i, fins i tot, establir-ne d'específics en el cas dels delictes de contingut sexual, tal com existeix ja per als delictes de maltractament, i cal pensar si les mesures de protecció de les víctimes són suficients.

Cal, en definitiva, fer un bon ús del Dret, que és el contrari de la demagògia.

(article publicat a e-noticies)

Etiquetas: , , ,

2 Comentarios:

Blogger Enrique V. dijo...

Tema complicado este, más despues de unos hechos como los acaecidos. Desde luego en derecho las prisas no son buenas consejeras, menos en la vorágine del dolor por la muerte , siempre incomprensible de un niño o niña. Yo, y esta es una opinión personal, no creo que sirviera de mucho penas privatives de libertad mas largas, por supuesto la cadena perpetua ni se comtempla. Creo que un pederasta, un violador , un asesino, entre las 4 paredes de una carcel sin más, dificilmente podrá reinsertarse en la sociedad, no debe más que esperar a cumplir sin más. Aquí es donde la administración debería buscar nuevas alternativas. En esos delitos muy graves, creo que se debería controlar a estas personas, desconozco el tanto por cierto de reincidencia pero quien comete un delito puede volver a cometer uno similar. Creo que debería hacerse un seguimiento de estas personas en libertad, valoraciones psicológicas etc. Claro que es una limitación de su libertad, pero su acción, si culpable, es voluntaria fué su elección,y recuerdo que hablo de delitos comprobados y reconocidos por sentencia. Lo realmente dificil sería poder llevar estas actuaciones con la discrecion necesaria para que su vida normal no se viera afectada, pues si se sabe que alguien es controlado asi, sería tanto como marcarle una letra en la frente. De todas formas un tema complicado y sensible, donde el mal está hecho pero la cadena de despropositos debe ser depurada, pero sin más responsabilidad que la de unas personas que dejaron de ejercer su función , sin buscar grandes responsables que depositan su confianza en un sistema que para funcionar necesitamos todos que hayan personas que velen con diligencia de su función.

31/3/08 20:51  
Blogger Jordi Pedret dijo...

Completamente de acuerdo contigo, Enrique.

Hay que multiplicar los esfuerzos pedagógicos, puesto que el tema se presta a demagogias populistas de lo más peligroso.

Hay que depurar responsabilidades, y aplicar las sanciones que correspondan.

Hay que acabar con ciertas impunidades, y con la lenidad de ciertos servidores públicos.

Un abrazo,

Jordi Pedret

1/4/08 21:33  

Publicar un comentario en la entrada

Enlaza con este post:

Crear un enlace

<< Home